بلاگ

مراحل رشد و توسعه ی یک کسب و کار نوپا ( استارتاپ )

  از ایده تا بلوغ، مراحل رشد یک کسب و کار نوپا ( استارتاپ ) می باشند. اگر حتی برای افزایش سهم بازار، افزایش سودآوری یا اضافه کردن کارکنان تلاش کنید ، بدانید که هر شرکت دیگری نیز در حال تلاش برای رشد است. متاسفانه هر شرکتی در طول فرآیند رشد کسب و کار خود ، یقینا اتفاقات تلخ و دردناکی را تجربه کرده و با چالش های غیر منتظره ای روبرو خواهد بود. در این مقاله ، قصد داریم شما را با مراحلی که تمامی کسب و کارها درگیر آن هستند، آشنا کنیم :

 

 

براساس نمودار فوق ، هر استارتاپی متشکل از 5 مرحله بوده که عبارتند از :

 

1.  مرحله توسعه

 

اگر تصميم گرفته اید که ايده ی کسب و کار شما ارزش توسعه دارد، گام بعدي اين است که یک مدل کسب و کار ( مدل بیزینسی ) برای کسب و کار خود ارائه کنيد. یک مدل کسب و کار خوب ، مدلی است که طی آن چرخه ی عمر کسب و کار تعيين شود. هر کسب و کار موفقیت آمیزی بر روی مجموعه ای از برنامه های مستمر که قادر به درک و پیشبینی نیازهای آینده و حال کسب و کار بوده ،  سوار شده است.لازم به ذکر است که این برنامه همچنین می تواند به اقدامات تجاری جدید برای رشد استراتژیک کمک می کند. پس از یک بازبینی نهایی که مناطق کلیدی هدف شناسایی شدند ، طرح کسب و کار دوباره بازبینی می شود، و این نقطه عطفی برای تکرار مجدد این طرح با تغییراتی در روند آن می شود. یک چرخه ی کسب و کار مداوم، کارآفرین را قادر می سازد که شانس موفقیت خود را به حداکثر برساند. کارآفرینان با داشتن برنامه های استراتژیک برای پیشبرد کسب و کار خود ، می توانند به دنبال جذب سرمایه از بیرون باشند.

در این مرحله، کارآفرینان باید سؤال های زیر را از خود بپرسند :

  • آیا این نظریه / محصول / ایده یک نیاز را در بازار رفع می کند ؟
  • آیا این نظریه / محصول / ایده در بازار قابل قبول خواهد بود ؟
  • چگونه ساختار یک کسب و کار را ایجاد کنم؟
  • آیا این نظریه / محصول / ایده سودی به من خواهد رساند؟

 

 

2. مرحله ایجاد کسب و کار نوپا ( استارتاپ )

 

کسب و کار در این مرحله بسیار خطرناک و استرس آور است، از این رو بسیاری از کارآفرینان در این مرحله شکست خورده و نابود می شوند. بودجه واقعی ممکن است حتی از آنچه که در ابتدا به آن اختصاص داده شده بود ، بیشتر شود.

چالش های این مرحله از راه اندازی یک کسب و کار نوپا ( استارتاپ ) عبارتند از:

  • افزایش سرمایه / جذب سرمایه گذار
  • استخدام کارمند
  • مدیریت انتظارات از فروش و ذخایر نقدی
  • ایجاد پایگاه مشتری و حضور در بازار
  • مدیریت حساب ها

 

 

3. مرحله ی رشد

 

شرکت هایی که به مرحله رشد رسیده اند، مرحله ی تنش زای راه اندازی یک کسب و کار نوپا ( استارتاپ ) را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در حال درآمدزایی و توسعه ی پایگاه مشتریان خود هستند. هرچند سود افزایش یافته ، اما رقابت همچنان در حال پیشرفت است. اما اگر شما واقعا خواستار مقیاس کردن کسب و کار خود هستید، قبل از فکر کردن به گسترش روشهای نوین مانند مدل فروش و بازاریابی اول باید مدل کسب و کارتان را با تعیین راههایی برای بهبود کارایی اجرای عملیات و بهبود سودآوری ، بهبود دهید. کارآفرینانی که به دنبال رشد کسب و کار خود هستند ، در ابتدا بایستی افراد کلیدی ای را که در حصول سود برای کسب و کارشان نقش پررنگی ایفا می کنند ، پیدا کرده  سپس راهکارهای استراتژیکی برای رشد این افراد با حداقل هزینه ، ارائه کنند .

چالش های مرحله ی رشد عبارتند از:

  • چگونه باید با افزایش مشتریان و درآمد مواجه شد
  • عملیات ساده سازی
  • چگونه با بازار ، رقابت کرد
  • افزایش حجم سود

 

شرکت هایی که با یک سازمان کارفرمای حرفه ای (PEO) همکاری می کنند 7-9٪ سریعتر رشد می کنند.

 

 

4. مرحله رشد و توسعه

 

با مشخص شدن فصل جدید رشد و افزایش کانال های توزیع، کسب و کارها در مرحله رشد و توسعه با نیاز به کسب سهم بزرگتری از بازار و در ادامه به دنبال کشف راهی برای جریان درآمدی و سود جدید ، می باشند. این مرحله قبل از رفتن به بازارهای جدید، نیاز به یک طرح و تحقیق ساده سازی شده دارد.

مشكلات موجود در فضای رشد و توسعه عبارتند از:

  • افزایش رقابت بازار
  • بلعیده شدن توسط رقبا
  • اضافه کردن سهام و خدمات
  • گسترش نهاد موجود

 

شرکت هایی که با PEO همکاری می کنند 50٪ کمتر از میدان رقابتی کسب و کار خود ، بیرون زده می شوند.

 

 

5. مرحله بلوغ

 

هنگامی که یک شرکت به مرحله بلوغ می رسد، ایده ای که فقط یک ایده در ذهن شما بود، در حال حاضر استقرار یافته و به لطف استراتژی هایی که در طی چهار مرحله ی پیش در آن اجرا و نهادینه شده ، دارای سود پایدار می باشد. این مرحله با تکیه بر یک منبع مالی ، بر چالش ها غلبه کرده و کسب و کار را در رونق شگفت انگیز خود حفظ می کند. با وجود اینکه بلوغ ، مرحله ی نهایی کسب و کار است، اما شما نمی خواهید که کسب و کارتان در این مرحله باقی بماند. شرکت هایی که در مرحله بلوغ کند و بی رمق حرکت می کنند، هنوز هم می توانند رشد کنند، اما به طرز آهسته ای. در صورتی که کسب و کار شما در این وضعیت باشد، احتمالا لازم است که به برد مدل کسب و کاری خود بازگشته و بررسی کنید که چگونه می توانید کسب و کار خود را در مرحله دوباره به مرحله ی رشد و توسعه ببرید;  در غیر اینصورت به فکر یک استراتژی خروج  باشید.

در اینجا کارآفرینانی که شرکت هایشان در مرحله بلوغ هستند را بررسی می کنیم تا ببینیم که آن ها بر روی چه نکاتی تمرکز می کنند :

  • تا چه مدت زمان کسب و کار می تواند جریان نقدی منفی را حفظ و مدیریت کند
  • گسترش کسب و کار

در صورت لزوم ، یافتن و اجرای استراتژی خروج

 

 

 

نمودار فوق بیان می کند که ابن روند نه تنها در استارتاپ ها ، بلکه در تمامی کسب و کارها ( کوچک و بزرگ ) ثابت می باشد.

/html>