بلاگ

بوم مدل کسب و کار_قسمت 2

 4. ارتباط با مشتری:

 

 

 برای اطمینان از پایداری و موفقیت هر کسب و کار، شرکت ها باید نوع رابطه ای را که می خواهند با دسته مشتریان خود برقرار کرده ، شناسایی کنند.

اشکال مختلف ارتباط با مشتری عبارتند از:

   کمک شخصی:

 کمک به شکل تعامل کارکنان و مشتری . چنین کمک هایی در طی فروش و / یا پس از فروش انجام می شود.

   کمک شخصی اختصاصی:

 صمیمی ترین و عملی ترین کمک شخصی که در آن یک نماینده فروش برای رسیدگی به تمام نیازها و سوالات مجموعه خاصی از مشتریان اختصاص داده شده است . این نوع رابطه نوعی از عمیق ترین و صمیمی ترین نوع رابطه با مشتریان است .

   خدمات خود / سلف سرویس :

 نوعی از رابطه است که از تعامل غیر مستقیم بین شرکت و مشتریان برداشت می شود. در اینجا، یک سازمان ابزارهایی را برای مشتریان فراهم می کند تا به راحتی و به طور موثر نیازهای خود را برطرف کنند.

   خدمات خودکار:

 یک سیستم شبیه به سیستم خدمات خود / سلف سرویس بوده ، اما شخصی تر به طوری که توانایی شناسایی هر مشتری و ترجیحات شخصی مختص خود را دارد.

   جوامع:

 ایجاد یک جامعه امکان تعامل مستقیم بین مشتریان مختلف و شرکت را فراهم  می کند. پلت فرم جوامع ، بستری را برای به اشتراک گذاشتن دانش و حل مشکلات بین مشتریان مختلف ایجاد می کند.

   خلق مشترک:

 

 در این مدل ، یک ارتباط شخصی از طریق ورود مستقیم مشتری به نتیجه ی نهایی محصولات / خدمات شرکت ، ایجاد می شود.

 

 5. امور مالی

 

 

 ساختار هزینه:

 مهم ترین بخش لز محاسبات مالی محسوب شده که در آن درباره ی هزینه ی اجرای پروژه سوالاتی مطرح است من جمله :

  • هزینه ی خلق ارزش پیشنهادی برای مشتریانمان چقدر است ؟
  • چه فعالیت هایی هزینه ی بیشتری را در بر می گیرند ؟
  • این هزینه ها در مقایسه با درآمد حاصل از این کسب و کار به چه صورت هستند ؟ بیشتر ؟ کمتر ؟
  • آیا هزینه ها با ارزش های پیشنهادی منحصر به فرد ما متناسب اند ؟
  • هزینه های ثابت و متغیر ما کدامند ؟کدامیک بخش بزرگتری از هزینه ها را در بر می گیرد ؟

 

  سطوح ساختار کسب و کار:

  1.  هزینه محور  -  این مدل کسب و کار تمرکز خود را بر به حداقل رساندن هزینه ها و حذف موارد اضافی و حاشیه ای معطوف می کند .
  2. ارزش محور  -  این مدل کسب و کار به هزینه کمترتوجه کمتری نشان داده و صرفا به ایجاد ارزش برای محصولات و خدمات خود متمرکز است . (برند های لاکچری )

 

 مشخصات ساختار هزینه ها :

  1. هزینه های ثابت - هزینه هایی که طی فعالیت های مختلف تغییری نمی کنند. به عنوان مثال، حقوق و دستمزد، اجاره
  2. هزینه های متغیر - هزینه هایی که بسته به مقدار تولید کالاها یا خدمات متفاوت هستند.
  3. صرفه به مقیاس – با افزایش تعداد کالای سفارش داده شده و یا تولید شده هزینه ها کاهش می یابند.
  4. صرفه به حوزه - هزینه ها با ادغام سایر کسب و کارهایی که با محصول اصلی تولیدی ارتباط مستقیم دارند کاهش می یابند.

 

 

 6. جریان های درآمدی :

   نحوه ی کسب درآمد یک شرکت از هر بخش مشتری.

 راه های مختلفی برای ایجاد جریان درآمدی وجود دارند از جمله :

  1. فروش دارایی - (رایج ترین نوع) فروش حق مالکیت یک کالای فیزیکی. مانند شرکت های خرده فروشی
  2. حق استفاده – درآمد حاصل از استفاده ی مشتری از یک سرویس خاص .
  3. حق عضویت - درآمد حاصل از فروش دسترسی مشتری به یک سری خدمات پیوسته.
  4. قرض دادن / اجاره دادن / لیزینگ - اعطای حق انحصاری به یک دارایی برای یک دوره زمانی خاص.
  5. حق لیسانس - درآمد حاصل از اعطای حق استفاده از یک دارایی معنوی حفاظت شده ( اختراع یا اکتشاف ) به یک مشتری خاص.
  6. حق دلالی - درآمد حاصل از خدمات میانجی میان دو طرف. به عنوان مثال، کارگزار / دلال  یک خانه را برای کمیسیون می فروشد
  7. تبلیغات - درآمد حاصل از تبلیغ برای هر محصول ، برند یا شرکتی.
/html>