بلاگ

بوم مدل کسب و کار_قسمت 1

  بوم مدل کسب و کار یک قالب استراتژیک و ناب برای مدیریت رشد و توسعه ی مدل های کسب و کار موجود یا مستند است. این مدل متشکل از یک نمودار بصری با عناصری بوده که ارزش پیشنهادی محصول یا شرکت، زیرساخت، مشتریان و امور مالی را توصیف می کند. به کمک این مدل شرکت ها می توانند فعالیت های خود را با درنظر گرفتن منافع بالقوه ی شرکت هماهنگ کنند .در ذیل به شرح بخش های نختلف از بوم مدل کسب و کار می پردازیم :

  1. زیر ساخت

 

 

 

فعالیت های کلیدی :

 عبارت است از مهمترین فعالیت هایی که در عرضه ی ارزش پیشنهادی انجام می گیرند . در این مرحله شما برای ارائه ی یک محصول و یا خدمات منحصر به فرد نیاز به انجام یک سری عملیات مختص حوزه ی فعالیت خود دارید .

 

 

منابع کلیدی:

 منابع لازم برای خلق ارزش برای مشتری. این منابع شامل دارایی های یک شرکت بوده که برای حفظ و پشتیبانی از کسب و کار مورد نیاز می باشند که می تواند انسانی، مالی، فیزیکی و فکری باشد.

 

 

شرکای اصلی:                                                   

 به منظور بهینه سازی عملیات و کاهش خطرات مدل کسب و کار، سازمان ها معمولا با  تقویت روابط خریدار و تامین کننده ، از مسئولیت خود کاسته و تمرکزشان را بر فعالیت های اصلی کسب و کار معطوف می کنند.

 

  1. مشتریان

 

 

بخش های مشتری:

 برای ایجاد یک مدل کسب و کار موثر، یک شرکت باید مشتریانی را که برای خدمت رسانی به آنها در حال تلاش است ،هستند شناسایی کند . مشتریان می توانند براساس نیازها و ویژگی های مختلفشان ، به مجموعه های مختلفی تقسیم شوند و این دسته بندی به شرکت ها در یافتن استراتژی مناسب برای رفع خواسته های گروه های منتخب ، کمک می کند.

 

دسته بندی دسته های مختلف مشتریان عبارتند از:

   بخش اعظم بازار / بازار انبوه :

 برای شرکت هایی که بخش اعظم بازار را مخاطب قرار داده اند ، هیچ تقسیم بندی خاصی وجود ندارد زیرا این سازمان برای عرضه ی محصول یا خدمات خود طیف گسترده ای از مشتریان بالقوه را دارا می باشند .

   بازار گوشه ای / کوچک  (niche):

 این دسته، دسته ی کوچکی از مشتریان خاص را شامل شده که دارای نیازهای تخصصی و خصوصیات خاص خود هستند.

   تقسیم شده :  

 یک شرکت ممکن است تقسیم بندی بیشتری را در بخش مشتریان خود اعمال کند. در این حالت، کسب و کار ممکن است مشتریان خود را براساس جنسیت، سن و / یا درآمد شناسایی کنند.

    تنوع:

 یک کسب و کار با بازار متنوع ، برای مشتریان خود محصول یا خدماتی را ارائه کرده که می تواند آن را برای دسته ی متفاوتی از مشتریان با نیازها و ویژگی های متفاوت نیز ارائه کند.

    پلتفرم / بازار چند وجهی :

در این گروه ، دو یا چند دسته ی مجزا از مشتریان در کنار هم جمع می شوند ; وجه اشتراک این دسته ها ، به هم وابسته بودنشان است .

  

 

  1.  کانال ها:

 یک شرکت می تواند ارزش پیشنهادی خود را به مشتریان هدف خود از طریق کانال های مختلف ارائه دهد. کانال های موثر گزاره ارزش پیشنهادی شرکت را که سریع، کارآمد و مقرون به صرفه بوده ، توزیع می کنند. یک سازمان می تواند از طریق کانال های خود (store front)، کانال های شرکا ( major distributors به عنوان توزیع کنندگان اصلی) یا ترکیبی از هر دو ، محصول یا خدمات خود را به مشتریانش برساند.

 

ادامه دارد ...

 

/html>