بلاگ

نقش جهانی CVC در جهان

صندوق های سرمایه گذار شرکتی (CVC) در مسیر رشد و ترقی!

 

 

طی چند دهه ی گذشته، صندوق های سرمایه گذار شرکتی (CVC) با سرمایه گذاری های رو به رشد خود چرخه های رونق و شکوفایی را به حرکت در آورده اند اما امروزه صندوق های سرمایه گذار شرکتی بزرگ رویکرد بسیار متفاوتی در پیش گرفته اند. شرکت ها هنوز به دنبال بازپرداخت مالی بوده اما از آنجایی که دیجیتال سازی به سرعت در حال تغییر صنایع مختلف در سراسر جهان است، رهبران از CVC و سایر ابزارهای سرمایه گذاری (از جمله انکوباتورها و شتاب دهنده ها) برای دستیابی به فناوری های جدید و سرعت بخشیدن به نوآوری استفاده می کنند. بدین ترتیب، سرمایه گذاری شرکتی به یک فعالیت توسعه یافته در شرکت ها بدل گشته است - فعالیتی که شرکت ها بطور مداوم و فزاینده هم پای بخش تحقیق و توسعه در حال تزریق سرمایه برای رشد آن هستند.

 

نقش جهانی CVC در جهان حتی از این هم پررنگ تر می شود!

 

 

درصد معاملات جهانی VC که شامل سرمایه گذاران CVC بوده به تنهایی نمی تواند اهمیت فزاینده ی CVC را نمایان کند. از سال 2012 تا 2016 ، این عدد (نسبتا ثابت) 11٪ بوده که در سال 2017 به 12٪ رسید. با این وجود، درصد سرمایه گذاری های CVC به عنوان سهمی از سرمایه گذاری های جهانی VC از 20٪ در سال 2012 به 26٪ در سال 2017 به عنوان کل سرمایه گذاری جهانی VC از 50 میلیارد یورو به 147 میلیارد یورو رشد داشته است. این رقم به صندوق های سرمایه گذار شرکتی(CVC) یک نرخ رشد سالانه ی چشمگیر 31 درصدی داده است. (به تصویر شماره ی 1 نگاه کنید)

 

خوشبختانه ، این سرمایه گذاری پله ای همزمان با بازده بالای VC در همه بازارهای اصلی اتفاق افتاد. آسيا با 22.9٪ طی 5 سال گذشته و 16٪ طی 15 سال گذشته در رده ی اول بیشترین بازدهی توانست بازده خوبی را عاید خود کند. ایالات متحده با 13.7 درصد طی 5 سال گذشته در رده دوم قرار گرفته که این مقدار طی 15 سال گذشته 7.4٪ بوده است. این درصد در اروپا به دنبال ایالات متحده در حال پیشروی بود اما توانست رتبه ی سوم را از آن خود کند: به ترتیب 11.2٪ و 5.4٪. عملکرد CVC منعکس کننده این موفقیت کلی VC است: بیش از 95٪ واحدهای CVC بازده های مثبتی را در سال 2017 گزارش دادند. (به تصویر شماره ی 2 نگاه کنید)

 

این عملکرد پنج ساله ی موفقیت آمیز VC به واسطه ی ارزش گذاری تک شاخ ها (استارت آپ هایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند) و دارا بودن یک محیط جذب فعال شکل گرفته و رشد کرده است. ارزش استارتاپ هایی که از سوی یک سرمایه گذار شرکتی جذب شده اند از 43 میلیارد یورو در سال 2012 به 76 میلیارد یورو در سال 2017 افزایش یافته است.

 

با افزایش انتظارات شرکت ها و رشد صندوق های سرمایه گذار شرکتی ها (CVC) ، شرکت ها برای موفقیت هر چه بیشتر خود باید قابلیت های CVC های خود را بهبود بخشیده و رشد دهند.

 

 

 

 

 

صندوقهای سرمایه گذار شرکتی بهترین شیوه ها را برای نوآوری هر چه بیشتر سازمانی خود اعمال می کنند!

صندوق های سرمایه گذار شرکتی در مسیری حرکت کرده تا حداکثر بازدهی را داشته باشند و در این مسیر نیاز دارند تا از یک سری شیوه های کلیدی و نوآورانه استفاده کنند. در این بخش قصد داریم بخشی از این روش ها را با شما در میان بگذاریم.  

 

••

 

یک هدف روشن تعیین کنید!

برای شروع، یک شرکت باید تصمیم بگیرد که آیا هدف اصلی آن واحد CVC صرفا انجام تراکنش های مالی بوده یا قصد اتخاذ تصمیمات استراتژیک و نوآورانه است.

 

 

••

 

زمینه های جستجو را تعریف کنید!

یک شرکت همچنین باید تعیین کند که واحد CVC آن در چه مکان هایی باید به دنبال یافتن سرمایه گذاری های بالقوه خود باشد. زمینه های مرتبط چون راهنمایی برای واحدهای CVC عمل کرده که با تکیه بر آن ها می توان اطمینان حاصل کرد که سرمایه گذاری های آینده در حوزه ی فعالیت کسب و کار صورت خواهند گرفت - که به نوبه ی خود مدیران ارشد را درگیر و مشتاق می کند.

 

 

••

 

یک رهبر بیرونی انتخاب کنید!

یک شرکت باید یک شخص باتجربه خارجی را برای هدایت سازمان CVC خود پیدا کند - شخصی که به شبکه های مناسب متصل بوده و تخصص فنی برجسته ای داشته باشد.

 

 

••

 

ترکیب مناسبی از استعدادها را استخدام کنید!

جذب نیروی با استعداد برای یک سازمان CVC از داخل و خارج از شرکت بسیار حیاتی است. استعداد داخلی می تواند یک پل بین واحد CVC و واحدهای تجاری شرکت ایجاد کرده و روابط خوب کاری را تسهیل کند؛ استعداد خارجی می تواند دسترسی به شبکه های جدید به علاوه ی کمک به ارزیابی و کارشناسی قراردادها را فراهم کند  .

 

 

••

 

 

 

 

 

خواهان استقلال سازمان خود باشید!

یک واحد CVC باید از نظر فیزیکی و اجرایی از فعالیت های روزانه شرکت جدا بوده تا بتواند فضایی واحد برای تفکر و فعالیت های نوآورانه اختصاص دهد.

 

 

••

 

همکاری مشترک با واحدهای تجاری را بیشتر کنید!

یک واحد CVC نیاز به استقلال داشته اما از طرفی نیز ممکن است نیاز به کارشناسان از دیگر شرکت ها یا منابع دیگر داشته باشد که باید شرکت را به این کار تشویق کرد. شرکت برای برآورده کردن برخی از نیازهای خود نیاز دارد تا ارتباط خود را با سازمان مرکزی حفظ کرده اما باید بتواند مرزهای اختیارات و مطالبلات خود را نیز از آن تفکیک کند.

 

 

••

 

به مدیری چابک و مرتبط با حوزه ی خود نیازمندیم!

یک شرکت باید فرآیندهای تصمیم گیری چابکی را به کار برده تا واحد CVC آن بتواند با سرعت رشد استارتاپ ها همگام باشد. با احتساب ذی نفعان اصلی واحدهای تجاری در فرآیند تصمیم گیری، شرکت ها می توانند از حمایت مدیران ارشد برخوردار گردند.

 

 

••

 

تأمین بودجه مداوم!

ضروری است که یک شرکت بتواند واحد CVC خود را به طور مداوم در طول چرخه های اقتصادی و نیز رکودها به منظور حفظ اعتبار در بازار VC تأمین مالی کند.

/html>