بلاگ

انواع نوآوری - نوآوری نفوذی

 

نوآوری نفوذی

 

 

 

نوآوری نفوذی از این جهت که در بازار فعلی وجود داشته و به جای ایجاد شبکه های ارزشمند جدید با برآورده کردن نیازهای مشتری، محصولات موجود را بهبود بخشیده و رشد می دهد، برعکس نوآوری مخرب است.

 

 

درست مانند نوآوری تدریجی، عملکرد محصول طی نوآوری نفوذی با هر تکرار کمی بهبود یافته که باعث کاهش نقص در محصول می شود. قیمت در نسخه‌ی جدید محصولات (نسخه بهبود یافته) - در صورت بالا بردن سطح عملکرد خود در مقایسه با نسخه های قبلی و هدف قرار دادن مشتری هایی که سطح توقع بالاتری از یک محصول دارند - ممکن است افزایش یابد (دریافت حاشیه سود بیشتر). حال اگر حجم فروش افزایش یابد از آنجایی سود مطلق را به طور مستقیم تحت الشعاع قرار می‌دهد، ممکن است قیمت محصول حتی از نسخه های قبلی خود هم ارزان تر شود.

 

روش های سنتی تجارت و نوآوری های نفوذی اغلب به دلیل سودآوری بیشتر و ریسک پایین تر، از محبوبیت نسبتا بیشتری برخوردارند. از طرف دیگر، نوآوری های مخرب معمولاً رشد پیشتازها را با رشد عظیم در سهم خود از بازار یا ایجاد یک بازار کاملاً جدید امکان پذیر می سازنند اما از آنجایی که نوآوران مخرب  سرمایه گذاری زیادی برای رشد کسب و کار خود انجام می‌دهند، نوآوری مخرب نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی سودآور بماند.

 

 

 

نوآوری های نفوذی به نوبه خود - اما نه مثل سابق و به همان نسبت - به رشد آهسته ی بازار ادامه می دهند که در مراحل کنونی تمرکز به سمت افزایش سود تغییر یافته است.

 

 

 

به عنوان نمونه ای از یک نوآوری ترکیبی - ترکیبی از یک دوره نوآوری مخرب و در سایر مواقع به طور پیوسته نوآوری نفوذی - آیفون را در نظر بگیرید که در نسخه های اخیر تلفن های همراه خود، بخش مشتریان اصلی خود را هدف قرار داده و شبکه های ارزشمند جدید ایجاد نکرده است. علی رغم بالا گرفتن انتقادهایی به کمبود نوآوری در سری های جدید از سری گوشی های آیفون، سود شرکت با همان سرعت سابق روندی صعودی داشته است.

 

 

مدل های جدید تلفن های همراه، مدل کسب و کار موجود در بخش پریمیوم بازار را حفظ می‌کنند تا بتوانند طیف وسیع تری از مشتری ها با نیازهای بیشتر  را که مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای نسخه جدیدتر و کمی بهتر تلفن همراه هستند، پوشش دهند.

 

 

 

" برخی از نوآوری های نفوذی با خود پیشرفت های تدریجی سالانه ای را که همه شرکت های خوب با آن دست و پنجه نرم کرده، به همراه می‌آورند. سایر نوآوری های نفوذی، مسیری را برای جهشی فراتر از رقبا و محصولاتشان فراهم می‌کنند؛ نکته ی مهم اینجاست که مهم نیست نوآوری از نظر تکنولوژیکی چقدر دشوار باشد چرا که به هر حال رقبای دیرینه تقریباً همیشه برنده نبردهای فناوری نفوذی هستند.

از آنجایی که این استراتژی مستلزم ساخت کالایی بهتر برای کسب حاشیه سود بیشتر به واسطه ی فروش آن به بهترین مشتریان خود است، رقبای دیرینه نه تنها منابع لازم برای پیروزی را در اختیار داشته بلکه انگیزه های قدرتمندتری نیز برای مبارزه با نبردهای نفوذی دارند."   

 

کلیتون کریستنسن

/html>