انواع نوآوری – نوآوری تدریجی

0
71

این روزها همه از نوآوری در سازمان حرف می‌زنند اما این افراد تا چه حد با انواع نوآوری آشنایی دارند؟ آیا از سازمان و نحوه ی ارائه ی خدمات و راضی نگه داشتن مشتریان خود به خوبی آگاهی دارند؟ آیا از انواع نوآوری و نحوه ی بکارگیری آن متناسب با نیاز سازمان خود اطلاع دارند؟

از آنجایی که نوآوری های مختلف زیادی در دنیا وجود داشته که هر کدام از اصطلاحات و نام های متفاوتی استفاده می کنند، نوآوری می تواند موضوعی گیج کننده باشد. اگرچه شما اغلب از منظر فناوری در خصوص نوآوری مطالبی هرچند صحیح و تکنولوژیک می شنوید که احتمالاً تا سال های آتی به فوت خود باقی خواهد بود اما بدیهی ترین شکل نوآوری در اشکال مختلف دیگری نیز وجود دارد. بیشتر نوآوری ها پیشرفت های کوچکتر و تدریجی برای بهبود سطح محصولات ، فرآیندها و خدمات موجود بوده در حالی که برخی دیگر از نوآوری ها می توانند دسته ای از اختراعات تکنولوژیکی نوین یا مدل های تجاری بوده که قادر به دگرگون کردن صنایع هستند.

از آنجا که محیط و نیازهای مشتریان به طور مداوم در حال تغییر است، شما باید بتوانید در زمینه های مختلف شغلی خود تجسس کرده و مشکلات را کشف کنید. با این کار شما با خلق ارزشی جدید برای مشتریان خود، توانسته اید آن ها را هرچه بیشتر از خود و محصولاتتان راضی نگه دارید. بنابراین، دانستن اینکه کدام یک از انواع نوآوری برای یک سازمان مناسب تر است می تواند به شما در کشف راه حل هایی مطلوب تر کمک کند. درک و تمرکز بر روی بالقوه ترین آنها نه تنها به شما در پاسخ به این نیازهای در حال تغییر کمک می کند بلکه به شما این امکان را می دهد تا توانایی های خود برای رشد شغلی را بهبود بخشید.

در این پست ، تصمیم گرفته ایم تا در ابتدا با ارائه توضیحاتی کلی از متداول ترین روش ها برای طبقه بندی نوآوری موضوع را آغاز کرده و سپس چند نکته ساده در مورد چگونگی شروع کار برای مدیریت آنها در سازمان خود به شما ارائه دهیم.

طبقه بندی نوآوری

نوآوری را می توان از جهات مختلفی طبقه بندی کرد و برخی از آن دسته بندی ها کم و بیش با هم همپوشانی دارند. هدف این پست کمک به شما در درک رویکردهای مختلف در نوآوری و چگونگی پیوند انواع مختلف نوآوری ها به یک تصویر کلی است.

ماتریس نوآوری

یک روش برای طبقه بندی نوآوری، طبقه بندی آن بر اساس دو بعد است: فناوری مورد استفاده و بازاری که در آن فعالیت می‌کند. می توانیم از ماتریس نوآوری برای بحث حول رایج ترین انواع نوآوری استفاده کنیم:

نوآوری تدریجی

بیشتر نوآوری ها پیشرفت های تدریجی و مداوم در سطح مفاهیم، محصولات یا خدمات موجود در بازار موجود هستند. نوآوری های تدریجی فقط کمی بهتر از نسخه قبلی محصول یا خدمات خود هستند؛ بدین ترتیب که تنها در دستور ساخت محصول موجود یا روش ارائه خدمات تفاوت های کمی اعمال خواهد شد. بدون تغییر در عملکرد اصلی آن می توان محصولات را کوچکتر، آسانتر برای استفاده یا جذاب تر ساخت و خدمات با بهبود مداوم می توانند کارآمدتر شوند.

اگرچه نوآوری تدریجی بازارهای جدیدی را خلق نمی کند و اغلب از فن آوری جدیدی بهره نمی برد، اما ار آنجایی که نیازهای مشتری را که از رفتار یا بازخورد آنها مشخص شده، برآورده می کند، می تواند از مشتریان پول بیشتری به ازای ارائه ی خدمات بهتر و بیشتر دریافت کند.

اگر قادر به ارائه کارکردها و ارزش های یکسان با هزینه کمتری باشید، ممکن است محصول یا خدمات شما به بازار اصلی بزرگتری اتصال یافته و ورود پیدا کند.

مثال:

تلویزیون نمونه ای کلاسیک از هر دو سناریو بوده که به طور مداوم بهبود یافته و مدل های جدیدی از آن در دسترس است؛ این در حالی است که ایده اصلی و مؤلفه ها عمدتا یکسان هستند. به عنوان مثال مشتری هدف می تواند یک تلویزیون LED 50 اینچ با چند صد دلار داشته باشد در حالی که مشتریانی که طالب نسخه های خاص تر و ویژه تری از محصول یا خدمات شما هستند، می توانند به راحتی هزاران دلار برای خرید یک تلویزیون ۷۵ اینچی OLED پول خرج کنند.

نقاط قوت:

  • نکته جالب در مورد نوآوری های تدریجی این بوده که فروش آن بسیار آسان است چرا که لازم نیست ویژگی های پایه ای محصول یا خدمات خود را توضیح دهید – مردم قبلاً با نحوه کار آن آشنا شده اند.

نقاط ضعف:

  • نکته منفی این است که نوآوری های تدریجی لزوماً تأثیرگذاری زیادی ندارند؛ زیرا آنها معمولاً فقط کمی از نسخه ی قبلی خود بهتر هستند.
  • خطرات پیچیدگی افراطی محصولات و اضافه کردن افراطی بسیاری از ویژگی ها که هیچ کس مایل به خرید آن نیست، وجود دارد. بنابراین شما نباید مشتریانی را که فقط یک جایگزین ساده و کم هزینه از محصول شما را می خواهند نادیده بگیرید – مگر اینکه به طور خاص بخش مشتریانی را که نسخه ی خاص تر و ویژه تری از محصول یا خدمات شما را می‌خواهند مخاطب هدف قرار داده و کالاهای برتر را برای آنها تهیه کنید.
  • خطر دیگر مربوط به نوآوری تدریجی این است که بازار ممکن است (و یقینا اینطور است) به دلیل ایجاد اختلال تحت برخی شرایط خاص تغییر کند. در این صورت، تکیه بر نوآوری صرفا تدریجی برای جان سالم به در بردن از این بازار رقابتی در حال تغییر کافی نخواهد بود.

بنابراین ، مهم است که با جستجوی مدل های جدید تجاری و کار بر روی نوآوری های مخرب ، به طور همزمان بر بهبود مشاغل اصلی متمرکز بوده و به دنبال راه هایی برای خلق ارزش باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید